PENGEDAR SHAKLEE AYER HITAM

PENGEDAR SHAKLEE AYER HITAM

Thursday, December 4, 2014

SINTETIK vs ORGANIK vs SEMULAJADI

[ SINTETIK vs ORGANIK vs SEMULAJADI ]


Perbezaan vitamin yang SEMULAJADI, SINTETIK DAN ORGANIK..Jom sama-sama kita fahamkan
Bagi anda yang mementingkan kesihatan, sudah semestinya makan tambahan iaitu supplemen atau vitamin menjadi pilihan anda kan?
Tapi adakah anda tahu perbezaan vitamin SEMULAJADI, SINTETIK dan ORGANIK...
Selalu kita dengar "vitamin ni organik ni?" Jom kita baca apa kebenda semuanya tu 

SEMULAJADI
===========
>> Di hasilkan dengan pemprosesan yang seminima mungkin dan kepekatan nutrien adalah dalam keseimbangan yang menghampiri kepada keadaan is ditemui dalam alam semulajadi.
>> Kos menghasilkannya lebih tinggi berbanding sintentik dan perlukan pelaburan yang tinggi dalam sumber semulajadi yang berkualiti
>> Kebanyakkan syarikat tidak menjual vitamin atau mineral semulajadi. Shaklee satu-satunya yang berbuat demikian (Rujuk : A consumer Report by Editors of Research Institute for Preventive Health Care)

SINTETIK
========
>> Nutrien yang di hasilkan dalam persekitaran makmal bersumberkan tar arang batu
>> Paling murah. Komponennya adalah bahan kimia.
>> Kebanyakkan makanan tambahan adalah dalam jenis ini syarikat yang pentingkan keuntungan gunakan cara ini biasanya di jual di farmasi
walaupun secara kimianya ia semulajadi tetapi dari segi strukturnya ia jauh berbeza.
>> Dari label - di labelkan dengan huruf "l" berbanding huruf "d" bagi semulajadi (Rujuk : How to Understand Food Supplement Labels by Dr Bruce B. Miller).

ORGANIK
========
>> Nutrien yang khususnya dipencilkan dari satu sumber semulajadi, biasanya dengan menggunakan haba, tekanan yang tinggi atau pelarut kimia yang kuat.
>> Ia tidak sama dengan semulajadi disebabkan proses yang dilaluinya
semasa pemprosesan, ia melibatkan : haba yang berlebihan
>> Produk petroleum biasanya digunakan, menyebabkan kehilangan nutrien
>> Ko-faktor yang ada pada nutrien lesap atau rosak tanpa diganti.
Contoh co-factor : Vita-C ada Bioflavonoid

MENGAPA SEMULAJADI?
====================
---> Enzim tidak alami perubahan melampau dalam pemprosesan oleh haba yang tinggi dan pelarut kimia yang keras
---> Tidak menggunakan Pengisi dan Pengikat yang keras yang menghalang penyerapan nutrien
---> Penyediaan bahan mentah dai sumber semulajadi yang berkualiti
imbangan semulajadi dikekalkan sebaik mungkin
---> Semulajadi adalah bio-kedapatan dan disimpan dalam tisu badan lebih lama berbanding sintentik
---> Semulajadi lebih mudah ditukarkan oleh badan bagi menjalankan kepelbagaian fungsinya

MENGAPA ELAKKAN SINTENTIK?
===========================
---> Tidak digunakan sepenuhnya oleh tubuh - struktur sistem enzim kita adalah untuk semulajadi, bukannya makmal
---> Percubaan untuk memadankan enzim tubuh kita dengan vitamin sintentik adalah seumpama memadankan tangan kanan anda ke sarung tangan kiri
---> Semulajadi lebih aktif dari segi biologi berbanding sintetik - 42% lebih berkesan dari sintentik. Anda dapat setengah jumlah yang anda fikir anda perolehi.

BAGAIMANA MENGENAL SEMULAJADI ATAU SINTETIK?
=============================================
Melalui pembacaan label - huruf "l" bagi tiruan dan " d" bagi semulajadi
Contoh Vita E Shaklee d-alpha tocopherol --> SEMULAJADI
Melalui kehadiran pad "gel silika" dalam bekas sintetik..alaaaaaa pad yang ada tulis "do not eat" tu...selalu ada dalam handbag, kasut...gel silika kan untuk menyerap kelembapan....so vitamin yang semulajadi memang tak perlukan gel silika ni 

Ada Vitamin Shaklee yang ada siLika gel. Kenapa ?
Ini bukan kerana bahannya sintetik, tapi kerana bahan yang digunakan jenis mudah lembap. Jadi silikan gel dimasuukan untuk menyerap lembapan bagi kengekalkan potensi suplement. Contoh dalam Advance Joint Health Tablet & Phytocol (Tumbuhan yang digunakan senang meruap.
Sudah semestinya anda boleh beli Shaklee dangan yakin 
(Rujuk : Shaklee Food Supplement - A Consumer Report by Editors of Research Institute for Preventive Health Care)
So bila anda dah tahu perbezaan antara vitamin-vitamin ni, berhati2 lah dalam memilih makanan tambahan anda ^^
____________________________________________
Nampak kan bezanya?
Vitamin sintetik umpama buah plastik, sama rupanya macam buah sebenar, dan namanya pun ikut buah sebenar tu. Kalau rupa macam epal, kita akan panggil epal bukan limau.
Vitamin organik pula sama macam jus komersial, dibuat dari buah sebenar, tapi menjalani pelbagai proses dan akhirnya banyak nilai buah sebenar yang telah hilang.
Pernah tak terfikir yang jus buah yang berlainan jenama punyai rasa berbeza juga? Anda yakin ke itu memang 100% jus asli? Tak lain tak bukan cuma penipuan label je…Jadi, pilihlah vitamin anda dengan bijak. Ingat, buah plastik lebih murah dari buah sebenar, dan mungkin kita boleh dapat free. Tergamak ke nak makan buah plastik?

Kesimpulannya, tanya diri anda sendiri mengapa anda mengambil vitamin pada mulanya? Jawapan standard adalah sebagai makanan tambahan pelengkap kepada diet seimbang dan senaman rutin yang anda biasa lakukan. 

Anda mahukan yang terbaik untuk tubuh anda jadi pastikan anda memilih jenis vitamin yang tepat dan terbaik untuk tubuh anda bagi menjamin tubuh anda kekal sihat.
Tepuklah dada, tanyalah diri anda!

sumber: FB Group Stayhealthy by Master Farah Wahida

Sebarang pertanyaan dan konsultasi :
Syamsila Abd Kadir
SID1139304
0137445591
FBPage: Amanah Sihat Maklong


SIHAT ITU AMANAH!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...